tiistai 9. lokakuuta 2012

Neuvolapäivitys + Painoasiaa

Noniin, taas on pari neuvola käyntiä ollut, joista en olekkaan muistanut kirjottaa. :) Laitan ne siis tähän.

6. Neuvolani oli siis 24.9. ( rv 31+3)
Verenpaine: 123/78 (116/75)
Hemoglobiini: 120 ( 118)
Virtsan valkuaisaine ja sokeri: normaali (normaali)
Paino: +915g/viikko (+1050g/viikko)
Sikiön syke: 144 ( 145-160)
Kohdunpohjan korkeus: 29cm (25cm)
Liikkeet: ++ (++)
Tarjonta: Raivotarjonta :)
Turvotus: + (vähän)

Kaikki oli siis hyvin, painoa oli tosin tullut, niin kuin turvotustakin. Ja tämän neuvolan jälkee käynnit muuttuikin sillee, et nykyään 2vko välein. :)

7. Neuvola, rv 33+3, eli viimeisin oli nyt eilen ja siellä tulikin muutoksia suunnitelmiin:
Verenpaine: 125/83
Hemoglobiini: 104
Virtsan valkuaisaine ja sokeri: normaali
Paino: +1350g/viikko
Sikiön syke: 143
Kohdunpohjan korkeus: 29,5cm ( tosin vauva oli laskeutunut tässä 2 vko:ssa )
Liikkeet: ++
Tarjonta: Raivotarjonta
Turvotus: +

Elikkä siis tuo paino... Sitä kun tuntuu tulevan aivan hirveästi, niin neuvola-täti antoi lähetteen sokerirasitukseen ja sanoi, että jos haluan voin mennä. Ei siis ole pakko. Sanoi, että paino voi ihan hyvin johtua turvotuksesta ja nesteestä, mut päätin sitte, et mitäs haittaa siitä on niin mennää sitte, ja se tuleekin olemaan jo ens perjantaina.  Tulee ainaki selvitettyä, ettei verensokerit ole sekaisin ja ettei vaan oo raskausdiabetestä. :)
Ja siis niin.. Painoa on tullut tähän mennessä JO vajaat 18 kiloa, ja voin sanoo et olis kyl ihan kiva jos lähtis sit raskauden jälkee yhtä reippaasti miten on tulluki! :DD  Nyt siis on rv 33+4.

Paljonko teil muilla on kertyny raskauden aikana kuinka paljon painoa ?

11 kommenttia:

  1. Mulle ei tullut yhtään painoa. Mulla olikin omaa masua jo ennen raskautumista, joten oli motivaatiota ettei painon antaisi nousta.
    Nyt se onkin jo runsaasti alle ensimmäisen äitiysneuvola punnituksen. :D Imetys ja liikunta tekee tosiaan ihmeitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voih, oon niin kateellinen! :D Tosin itselläkin suunnitelmissa tietenki imetys, ja sitte ihana lenkkeily, marraskuun lopulla/joulukuun alussa siellä loskan seassa, saa luvan tehota. Ja olinhan mie normaalipainoinen ennen raskautta, niin miksi en siihen painoon voisi palautua :)

      Poista
    2. Ihan hyvin, hyvällä tuurilla sulla jää sinne synnärille se 10kg ja kun nesteet lähtee kunnolla liikkeelle niin tippuu loput. :)

      Poista
    3. Niin. No just huomasin saunassa, et mul on kyl turvotust enemmän ku vähä! Jalat ihan turvoksis ja isot ku mitkä :D

      Poista
  2. Mulla rv34+4 ja painoa tullu 7,5kg. Tosin mulla on ylipainoa et hyvä et näin vähän vaan :)

    VastaaPoista
  3. Mulla on nyt tähän mennessä tullu tasan 10 kiloa! Alussa ei paljoa tullut mutta nyt on alkanu tulemaan urakalla... Toivottavasti ei näitten viimesten viikkojen aikana enää montaa kiloa tule!

    VastaaPoista
  4. Hmmm.. Ehkä mulla sit vaan on niin paljon turvotusta... :D

    VastaaPoista
  5. Mulla on noussut paino saman verran ku sulla, välillä viikossa tulee kilo lisää jne. Masentavaa. Mulla onki koko ajan nilkat turvoksissa!
    Kysyin terkkarilta että pääsisinkö sokerirasitukseen, mutta en päässyt ku ennen raskautta olin painoindeksin mukaan (juuri ja juuri) normaalipainoinen eikä pissanäytteestä ole löytynyt sokeria.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitäääh ? Miten et oo voinu päästä? Mulla neuvolatäti sanoi et "täs on tää lähete ja jos haluut, ni mene, ku muuten ne voi alkaa synnytysosastolla pätemää ja pohtimaa et miks ei oo ees laitettu lähetettä.." ja ite sain siis päättää menenkö vai en ja päätin mennä, ku enhän mie siinä mitään menetä.
      Ja siis ite olin täysin normaalipainoinen ja pissa ollut aina puhdas. Mulla tuli tos just viimeks kahessa viikossa vajaa 3 kiloa.. :D ja tullu joka neuvolakerta n. 1000g/viikko (lukuunottamatta muutamaa poikkeutta)

      Poista
  6. mulla tuli raskausaikana 13kg lisää painoo ja nyt kuukausi synnytyksen jälkeen on lähteny jo 12kg pois. sairaalaan ei montaa kiloo jäänyt mutta oon täysimettäny ja välillä lenkkeilly (mitä nyt säät ei oikeen suosi :S) ei niistä kiloista kannata huolestua, ne kyllä lähtee jos haluaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, kylhän ne lähtee jos ite haluaa niitten lähtevän. :)

      Poista